ניהול כעסים

הם הגיעו אלי לקליניקה, נשואים מזה 12 שנה. הורים לשני ילדים צעירים. במקום לדבר, הם צורחים אחד על השני.

איך יכול להיות, שבני זוג שיש להם ילדים משותפים, ומטרה משותפת, הופכים לאויבים, הרי בתחילת הדרך, הכול היה אחרת.

כעס, הוא למעשה אחד מששת הרגשות האוניברסליים, שזוהו במחקר על רגשות.

בניגוד להרבה רגשות מורכבים, כמו בושה, עלבון וקנאה, שמרבית בני האדם, מתחילים להביע אותם רק אחרי גיל שנתיים, את הכעס, ניתן לזהות גם אצל תינוק, בן כמה ימים.

היות והכעס היא תגובה טבעית, שמטרתה לסייע לנו, להגן על עצמנו, מפני איומים אפשריים, הוא נחוץ לנו להישרדות, אך אין אנו יכולים להשתלח באדם, או בדבר, המעורר בנו כעס. אנו כפופים לחוקים, ונורמות חברתיות, שמגבילות אותנו. 

היות וברור לכולם, שכעס הוא רגש לגיטימי, ואנושי, וכן, שכולנו כועסים בשלב זה או אחר בחיינו, אין המטרה לא לכעוס כלל,  אך נשאלת השאלה, "איך אנחנו מבטאים את הכעס?".

כעס מודחק, הוא הינו הר געש, שנמצא על סף התפרצות. ידוע כי כעס מלווה בשינוים ביולוגים, ופסיכולוגים כאחד.

הסיבה השכיחה להתעוררות הכעס, וההתפרצות היא, שהאדם מרגיש שמישהו עושה משהו, בניגוד לרצונו, או לציפיות שלו.

 יש גם מצבים, בהם יחוש האדם, כי לא מקשיבים לו, מתעלמים ממנו, או מזלזלים בו. אלה במקרים רבים, יהיו הסיבות הגלויות, שנראות על פני השטח. חשוב לדעת, כי אלה לא הסיבות היחידות, שגורמות לאדם להגיב בכעס.

הסיבה העיקרית החשובה, שנוגעת בכאב הכי עמוק של האדם, וגורמת לו להתפרצות, היא התחושה, שהוא לא מספיק טוב, שלא מכירים בערך שלו, ושהוא לא מקבל אישור מהסביבה.  

התעוררות הכעס מגיעה עקב עוררות של רמת חרדה גבוה, בתוך העולם הפנימי של האדם, כאשר הוא חווה שלא מקשיבים לו, לא רואים אותו, והטוב שקיים בו לא מקבל אישור מהסביבה.

האדם, למעשה, תופס את ההתנהגות אליו, בתפיסתו הסובייקטיבית, כאיום על האני שלו.

הדבר העיקרי והמרכזי המבדיל,  בין מי שמתעצבן בקלות, לבין מי שלא, הם דפוסי התמודדות עם תסכול, קושי, וקונפליקטים אלה כוללים תפיסת מציאות, אמונות, ערכים וחוקים פנימיים.

כבר בהיותנו ילדים, נוצרו חוקים פנימיים, ודרך הסתכלות על העולם. למעשה, למדנו לפרש את העולם, והמציאות, במיוחד לגבי מה מסוכן, ומה בטוח.

במקרים רבים, אין כול אין כול קשר בין עובדות האובייקטיביות, במציאות, לבין התפתחות הכעס וההתפרצות שלו, שכן אדם פועל מתוך הסרט הפנימי שלו, פירוש עובדתי, של האירוע כסכנה.

במצב זה, אנו חווים את הסכנה שמאיימת עלינו מתעצמת, האנרגיה בתוכנו גוברת. במטרה להגן על עצמנו.

בשלב זה, חשוב מאוד לזהות איזה כאב נדלק בנו, ולתת לו ביטוי ישיר, לא באמצעות תחפושת של כעס, או התפרצות זעם, שהרי אלה לא עוזרים, אלא מחמירים את המצב.

הדבר גם נכון לגבי דפוסי חשיבה שליליים. יש לזהות את המחשבות הרגילות, שחוזרות ונשנות. כאשר נזהה אותם, נדע מה מתעורר בתוכנו, במקום לחפש אשמים.

המטרה היא לשנות את התפיסה שלנו, לגבי מצבים, וללמוד דרכים, שיעזרו לנו להפוך את החשיבה השלילית, לחיובית.

לכולנו יש צורך להרגיש, בעל ערך, חשובים, ומשמעותיים, ולשם עלינו לכוון. לכן , שאדם ירגיש מאוים, ומותקף, הרי, שיפעל באופן אוטומטי,  להגן על עצמו, להחזיר לו את הביטחון, ואת תחושת הרווחה.

מכאן, שעל האדם לקחת אחריות,  ולהבין את מקורות הכעס שלו, שכן רק אז הוא יוכל להתנהל בצורה רגועה, ובהלימה לחוויה הפנימית החיובית,  וימנע מהתפרצות זעם.

הרווח  מלקיחת אחריות על הכעס יהיה עצום, שלוה פנימית, בריאות תקינה, ומערכות יחסים מיטיבות, עם הסובבים אותו, שהם  מדד לאושר, מספר אחת, שנמצא במחקרים רבים שבדקו את תודעת האושר האנושית.   

 

מוזמנים להתקשר

050-9449130