מהי קונסטלציה משפחתית ?

המושג קונסטלציה משפחתית, מציג את הרעיון של  מערכת ראיה בין דורית, שבה המטופל נוכח,  והמטפל בתורו, מציע הבנות, ודרכי טיפול חדשות בנושא זה.

כאשר מתבצעת העברה בין דורית, אנו נחווה בעיות ביחסים כמו גם, בעיות רגשיות, וגופניות, הבאות לידי ביטוי, במצבים לא פתורים, שחוו בני משפחתנו בדורות הקודמים.

שיטה משפחתית זו, פותחה על ידי התרפיסט, ברט הלינגר, בשנות השמונים, לאחר שלמד גישות פסיכולוגיות קיימות, כמו פסיכואנליזה, וגישטאלט.

הייחודיות של שיטה זו, נגזרת מהמושג העברה מרחבית. למעשה, מתרחש מעבר מההתייחסות האישית, והשפעתה על החיים שלנו, להתייחסות משפחתית מערכתית. כלומר, במשפחה קיימים השפעות, שאינן מודעות, והן מנהלות את בני המשפחה והיחסים ביניהם.  

שיטה זו מבוססת על הגישה הפנומנולוגית התופעתית, שבה אנו ניגשים לפתור את הבעיה, ממקום לא צפוי, במערכת המשפחתית, אנו מבינים, שיש סיבתיות עמוקה לכול ההתנהלות, ושאין אנו יודעים מהו הפתרון.

במקרים רבים, ההתנהלות הבעייתית מושפעת מנאמנות עמוקה, לעקרונות משפחתיים, מערכתיים רחבים יותר.

לשם הדגמה, אציין מקרה, שבו נתקלתי בקליניקה.

זוג בשנות הארבעים לחייהם, הגיעו אלי ממש רגע, לפני עליה על מדרגות הרבנות. בברור שנעשה עימם, התגלה כי שניהם לא נפרדו ממשפחות המוצא שלהם, והכניסו אותם לבית שהקימו, וכן היו מושפעים מהתנהגות הוריהם. האחד, אימץ דפוסי התנהגות שספג בביתו, בדבר בגידה, שעברה מהאב באם, לאח שבגד באשתו. והאישה לעומתו, חשה מותקפת, ולכן הגנה על אביה מפני הביקורת שהייתה לבעלה עליו, למרות שנהג להתעלל בה בילדותה,  ובאימה כאחד, והאם הייתה זו שהגנה על הבעל כמו ביתה, שנוהגת היום להגן על האב שלה מול בעלה, כאשר הוא מביע אי שביעות רצון ממנו .

בתהליך הקונסטלקטיבית, הצלחנו לראות את ההעברה הדורית.

 עיקרון חשוב בשיטה זו היא, הפתרון המערכתי, המציג את הטענה, שקיימת בעיה במקום אחד במערכת,שהפתרון נמצא במקום אחר. זאת אומרת, שכאשר יש בעיה אצל הילד, הפתרון קיים אצל ההורים, או שכאשר יש בעיה בזוגיות, הפתרון קיים ברקע של בני הזוג.

הרעיון של העברה דורית, מעלה את האפשרות, שלא מעט מהיכולות והמגבלות שלנו, הן תוצאה של העברה בין דורית, כלומר קיבלנו אותם בירושה, שהרילא פעם אנו משמיעים משפטים כמו, "את כמו אימא שלך" או,"אתה כמו אבא שלך".

 בגישה זו, ההנחה היא שיש בעולם חוקים טבעיים. עקרון בסיסי נוסף, הוא חוק האהבה, המייצג את הרעיון, שאהבה צריכה סדר מסוים כדי לזרום, ולחוק זה מתלווים שני עקרונות. הראשון הוא קדימות, המתקיים בראיה שאם באה לפני הבת, ואב בא לפני הבן, משמע זה שתומך, בא לפני הנתמך.

עיקרון נוסף, הינו שייכות, ופירושו שכול מי שנולד למשפחה לדורותיה, שייך אליה, וכול מה שיקרה לבני המשפחה שייך להם.

חשוב לזכור, שהעברה בין דורית, היא ברת שינוי. כאשר נתחיל להסתכל על המערכת המשפחתית היותר רחבה, שבה אנו מוצאים סיפורים טובים, וקשים, נצליח  לקדם את היחסים עם הורינו, ונצא לדרך של הורות, וזוגיות יותר מלאה. בשיטה זו אנו מחפשים, מה מפריע לקשר הזה, ולפתור אותו.

אם כן, אנו צריכים לשחרר את ההורים ממעגלי האשמה, ולחפש משאבים, שקיימים במשפחה, ובהיסטוריה המשפחתית, ולגייס אותם מחדש, למען המשפחה הקיימת.

להבנה זאת יש עומק, שהרי ללא הורה, אין ילד, ההורה הוא זה שנתן לילד חיים. הבלבול מתחיל, שלהורה יש בעיה, או חסך עמוק, והילד למשל קולט את הבעיה, ומנסה לעזור ובאופן לא מודע. במקרה זה, הסדר משתבש, והתפקידים מתהפכים. הילד הופך להיות זה שנותן, והורה הופך להיות נתמך. התומך בדרך כלל מתעצם, וההורה נחלש. אלא שבמצב זה, הילד אף הוא נחלש, ונוצרת הפרעה, שכן הילד פחות פנוי לחייו האישים.

במסגרת הקונסטלציה המשפחתית, בין אם הזוגית ובין אם ההורית, נרצה להשיב את הסדר על כנו. נחזיר את הקדימות, והשייכות, למערכת, ואת הדברים למקומם הטבעי. מה ששייך להורה יחזור להורה, ומה ששייך לילד יישאר עמו, וכך גם בין בני הזוג להוריהם.

מוזמנים להתקשר

050-9449130

Picture of ורד רחמן

ורד רחמן

עים מאוד – ורד רחמן. אני נשואה ואמא לשלושה. 

מזה 25 שנה אני מלווה ילדים, בני נוער ומבוגרים בהוראת אנגלית, עם התמחות בהפרעת קשב ולקויות למידה. 

משם המשכתי ללא לאות להדרכת הורים. ולא עצרתי שם, כי הבנתי שלפני שאנחנו הורים, אנחנו בני זוג, ומה שקורה בין בני הזוג משליך על ההורות. ולפני שאנחנו בני זוג, אנחנו פרט, כל אחד מגיע עם המזוודה האישית שלו. השאלה היא מה יש במזוודה הזאת? מה אנחנו סוחבים איתנו? האם זה משרת אותנו כבני זוג וכהורים?

בואו איתי ביחד ונעשה סדר בבלאגן. אני פה לתת לכם יד ולהגיע איתכם אל מה שחשוב לכם. לא אשקוט ולא אניח עד שנשיג את מה שאתם מייחלים לו. 

לפוסטים הבאים

הצטרפו לקהילה שלי

מוזמנים לעקוב