זוגיות בקרב בני זוג עם הפרעות קשב

 

זוגיות בקרב אנשים עם הפרעות קשב

מבוגרים רבים סובלים מהפרעת קשב. במקרים רבים, הפרעה זו  מנהלת אותם ביד רמה, וכך גם את חיי הנישואין שלהם.

הדרך לשקם מערכת זוגית, היא טיפול זוגי ייחודי, המתמקד ראשית, בהכרת המרכיבים של הפרעת קשב, ובהשלכותיה על שני בני הזוג, כמו גם בהקניית כלים חדשים להתמודדות עם ההשלכות.

חשוב לציין, כי אנשי צעירים בני שלושים ומעלה שלוקים בהפרעת קשב, ולא אובחנו בילדותם, גוררים איתם חוויות קשות של כעס, לעג, ושלל האשמות בגין  עצלות, טיפשות, או כעסנות, שהדביקו להם בבית ספר, ובבית.

בבגרותם, רבים מהם משחזרים דפוסים של תפקוד לקוי, וכישלון, לא רק במקומות עבודה, אלא גם במערכות זוגיות סוערות, ובעייתיות.

השלכותיה של ילדות עם הפרעת קשב לא מאובחנת, כוללת, היבט רגשי טראומטי. הלוקים בה, סוחבים איתם מילדות דימוי עצמי נמוך.

 הם דוחים משימות, מחשש לכישלון, שכן משימה עשויה לעורר חרדה, ולכן רמת התפקוד תפגע.

למבוגר בעל הפרעת קשב, יש קווים המאפיינים אותו. לרבים מהם, יש קשיים בתחום התקשורת, שכן קשה להם להתרכז, ויכולת ההקשבה שלהם נמוכה. קורה למשל, שבעיצומה של שיחה, הם עשויים להתנתק, דעתם תהיה מוסחת, ועיניהם משוטטות סביב.

לעיתים, הם גם מתקשים בקריאה המפה החברתית. התנהגותם אימפולסיבית. הם קופצים מנושא לנושא, או מדברים יותר מדיי, ועלולים להגיב בהתפרצות זעם, ובאיבוד שליטה.

 בנוסף, הם חווים קשיים בהתארגנות, בניהול זמן, ובתכנון משימות. הם לדוגמה, ישכחו לקנות לחם בדרך הביתה, או ישכחו את המפתח, פעם אחר פעם.

הקרובים אליהם יאשימו אותם בחוסר סבלנות, חוסר התמדה, וחולמנות.

במהלך תקופת החיזור, מחזר בעל הפרעת קשב, עשוי להתגלות, כמחזר האולטימטיבי, שכן הוא מרוכז לחלוטין במשימת כיבוש הלב של בחירת ליבו. אך מהרגע שבו הם עוברים לגור ביחד, או מתחתנים, הוא משתנה מקצה לקצה.  ולכן, לעיתים קרובות בת הזוג שלו, תאשים אותו בהזנחה.

לאחר הנישואין, ישנה צפייה מוצדקת,  בקרב זוגות צעירים, לסימטריה בזוגיות. אולם, משמעות אותה סימטריה במערכת זוגית בה מעורבים בעלי הפרעת קשב וריכוז, שונה לחלוטין.

בשנים האחרונות התברר, כי הסיכוי לסיום מערכת יחסים כזו, גבוה פי שניים מאשר באוכלוסייה הכללית.

על פי הפסיכולוג האמריקאי רוברט שטרנברג, זוגיות טובה תלויה בשלושה מרכיבים, אינטימיות רגשית, מחויבות, ותשוקה.

אנשים בעלי הפרעות קשב, מתקשים לשמור לאורך זמן, על אחד או כמה מהמרכיבים האלה, מה שמוביל לתסכול אצל בן הזוג, שלא סובל מהפרעת ומכניס את הזוג למעגל יחסים שלילי.

מחקרים מצביעים על כך, כי מאחורי כול ילד הסובל מהפרעת קשב, מסתתר ברוב המקרים, הורה הסובל מאותה תסמונת, שכן למרכיב הגנטי יש תפקיד משמעותי בקיום ההפרעה. נמצא כי ביותר

מ 75% מהמשפחות, אשר להם ילד עם הפרעת קשב, ישנו הורה, הסובל מאותה הפרעה.

באינטראקציה בין ההורים, האחריות כולה נופלת על בן הזוג הממוקד, ויוצר אצל בן הזוג בעל הפרעת קשב, תחושה של תסכול, ותחושה שהוא לא מוערך, ושלא אוהבים אותו, שהרי בן הזוג שלו, נוזף, ומוכיח אותו, במטרה ליצור לו מוטיבציה, שתגרום לו לקחת אחריות.

בטיפול, שאחד מבני הזוג סובל מהפרעת קשב, יש לשים דגש על המרכיבים הבאים. השלב הראשון הוא, לאפשר להם לפרוק את התסכול, הייאוש, והכעס, במקום בטוח, שהוא חדר טיפולים.

בחדר שהם נמצאים איתי, אין צודק, ולא צודק. מותר לדבר על פחדים, חוסר אונים, וכן מותר להראות חולשה, ופגיעות.

שמירה על כך, שהשיחה לא תידרדר, כמו שקרה עד עכשיו, זה התפקיד שלי חדר הטיפולים, להפוך אותו   למקום בטוח של הכלה, והקשבה.

בשלב השני, יש לברר מה בני הזוג יודעים על הפרעת קשב, והאם בן הזוג המוסח עבר אבחון. בשלב זה, חשוב להתחבר, לשנות ילדותו של בן הזוג המוסח, במטרה להעלות את המודעות לקיומה של הפרעת קשב, ולהבין איך היא מצריכה התנהלות אחרת.

בשלב השלישי, ורק אחרי שחשפנו את הדפוס הזוגי, וההורי הקיים, וכן חקרנו את העבר, נתגייס ביחד, לבניית מערכת יחסים, ותקשורת זוגית מקדמת, שתכלול איתור של הצלחות, בתוך הקשיים והכישלונות. יתכנו מקרים, בהם אמליץ לבן הזוג בעל הפרעת קשב לעבור אבחון, שהמטרה היא להעלות את המודעות, לקיומה של הפרעת קשב.

בהמשך הפגישות, נקדיש זמן לתרגול תקשורת אסרטיבית, כלומר תקשורת שיכולה לשמור על הצרכים האישיים, תוך כיבוד הצד השני, ומיקוד בשינוי הרצוי.  

המטרה הברורה בטיפול, היא שהפרעת הקשב ,לא תהיה חלק ממערכת היחסים, שמתאפיינת באכזבה תסכול, חולשה, כעס אלא במערכת זוגית הדדית.  

 כמו כן, יש צורך בתרגול דו שיח, שבה בן הזוג לא ייעלב, וימנע מאמירות קשות. זהו המקום ללמד את בני הזוג, איך למנוע הדרדרות, ואיך לעצור, ואף להתנתק במקרה הצורך.

המטרה הטיפולית ,אם כן תתרכז  בשיפור התקשורת הזוגית תוך מתן דגש על ניהול הפרעת הקשב, כך שהיא לא תנהל את האדם, אלא שהאדם יהיה מודע לה וירכוש כלים להתמודדות יעילה.  

 

 

  

 

 

מוזמנים להתקשר

050-9449130

Picture of ורד רחמן

ורד רחמן

עים מאוד – ורד רחמן. אני נשואה ואמא לשלושה. 

מזה 25 שנה אני מלווה ילדים, בני נוער ומבוגרים בהוראת אנגלית, עם התמחות בהפרעת קשב ולקויות למידה. 

משם המשכתי ללא לאות להדרכת הורים. ולא עצרתי שם, כי הבנתי שלפני שאנחנו הורים, אנחנו בני זוג, ומה שקורה בין בני הזוג משליך על ההורות. ולפני שאנחנו בני זוג, אנחנו פרט, כל אחד מגיע עם המזוודה האישית שלו. השאלה היא מה יש במזוודה הזאת? מה אנחנו סוחבים איתנו? האם זה משרת אותנו כבני זוג וכהורים?

בואו איתי ביחד ונעשה סדר בבלאגן. אני פה לתת לכם יד ולהגיע איתכם אל מה שחשוב לכם. לא אשקוט ולא אניח עד שנשיג את מה שאתם מייחלים לו. 

לפוסטים הבאים

הצטרפו לקהילה שלי

מוזמנים לעקוב