חשיבה בלופים

היא אצלי בטיפול ,כבר למעלה משנה, גרושה עם ילד בן ארבע בחצי. בשנה האחרונה החלה לצאת עם גבר חדש, אך היא מתקשה להחליט אם הוא בשבילה. היא כול הזמן נמצאת בספק, שמכרסם בליבה, ולא מניח לה.

פרופסור אדריאן וולס, מאוניברסיטת מנצ'סטר  באנגליה, פיתח מודל, שבו הוא מפריד בין שני סוגי דאגה. האחת, היא מחשבה מטרידה, לגבי נושא ספציפי. הסוג השני של הדאגה, היא דאגה, מהדאגה עצמה, והיא כוללת אמונות שליליות, וחוסר היכולת לשלוט במחשבות טורדניות.   

יש בפסיכולוגיה מושג, שנקרא חיטוט עצמי. במושג זה, אנו מתכוונים לחשיבה שמתמקדת באירועים, ורגשות הנחווים כשליליים. והאדם בניסיון להתמודד עמם, מנתח אותם, שוב ושוב בדרך שמובילה להעצמת המצוקה.

חוקרת בשם, פרופסור סוזן נולן, מאוניברסיטת ייל, במחקריה המקיפים, הדגימה כיצד דפוס חשיבה חזרתי, מוביל לסוג של הנעלות בתוך המוח, שמעצים רגשות מכאיבים. דפוס חשיבה זה נמצא במחקרים רבים כמרכיב מרכזי בהתפתחות חרדה ודיכאון.

בתהליך זה האדם בניסיון לפתור את הבעיה נקלע למרחב שבו הוא מנתח את הבעיה, ומנסה להעמיק בה. אך למעשה מה שקורה בפועל, הוא שהמיקוד העצמי השלילי וההתעסקות המופרזת בבעיה, גורמים לאובדן פרספקטיבה ולפגיעה בשיקול הדעת, כמו גם ביכולת קבלת החלטות שהופכים למחשבות טורדניות.

המחשבות הטורדניות מובילות את האדם לכך שהוא שוקע ופחות שם לב, למתרחש סביבו. כמו כן, הוא עשוי לחוות ירידה ביכולת הריכוז ואף צמצום פתיחות כלפי ידע חדש.

מחקרים מראים, כי נטייה להתמקדות בשלילה מובילה לביקורת עצמית ולהלקאה עצמית, שבסופו של דבר תפגע בתחושת הערך העצמי.

אדם הנוטה להתמקדות שלילית בחוויות וניתוחים נוטה לעשות כך, בשל קושי להרפות מהצורך בשליטה.

ההשערה היא, שהמנגנון הזה תורם לאופי המעגלי של התופעה. למעשה, קיימת אי יכולת להמיר את החשיבה הרגשית בהסתכלות אחרת, שהרי מחשבה עוברת דרך מסננת רגשית. תופעה זו נפוצה שכן, זוהי תגובה למצוקה, ואנשים שנוהגים כך נשאבים לחשיבה הזאת שהיא חפירה גוזלת אנרגיות, שחוסמות את האדם מלהתקדם.

כמו כן, נמצא כי אדם ששוקע בחשיבה מעגלית, מגביר את הסיכוי שלו לחוות דכאון כדי להשתחרר ממעגל הלופים, קיימים מספר דרכים יעילות לעשות זאת.

הראשונה שבהם, היא עשייה כאשר אנחנו שקועים בעשיה שיכולה להיות פעילות גופנית או יציאה לטבע. בדרך זו  נוצרת הסחה שתסייע. דרך נוספת היא לתרגל נשימה.

כאשר הפתרונות שבשגרה לא מייצרים את השקט המיוחל, הרי שבטיפול קוגניטיבי התנהגותי נוכל לאתגר את האמונות שמטפחות חיטוט עצמי.

אמונה כמו "הדרך הטובה ביותר לפתור בעיות, היא לחשוב עליהן באופן מעמיק" או לחילופין "הדרך הטובה ביותר להתגבר על דיכאון הוא ניתוח זהיר של הרגשות והסיבות שהובילו אותנו להרגיש כך." 

הן אמונות מגבילות, שהדרך לטפל בהם היא בעזרת מטפל  מיומן.

 

 

 

מוזמנים להתקשר

050-9449130

Picture of ורד רחמן

ורד רחמן

עים מאוד – ורד רחמן. אני נשואה ואמא לשלושה. 

מזה 25 שנה אני מלווה ילדים, בני נוער ומבוגרים בהוראת אנגלית, עם התמחות בהפרעת קשב ולקויות למידה. 

משם המשכתי ללא לאות להדרכת הורים. ולא עצרתי שם, כי הבנתי שלפני שאנחנו הורים, אנחנו בני זוג, ומה שקורה בין בני הזוג משליך על ההורות. ולפני שאנחנו בני זוג, אנחנו פרט, כל אחד מגיע עם המזוודה האישית שלו. השאלה היא מה יש במזוודה הזאת? מה אנחנו סוחבים איתנו? האם זה משרת אותנו כבני זוג וכהורים?

בואו איתי ביחד ונעשה סדר בבלאגן. אני פה לתת לכם יד ולהגיע איתכם אל מה שחשוב לכם. לא אשקוט ולא אניח עד שנשיג את מה שאתם מייחלים לו. 

לפוסטים הבאים

הצטרפו לקהילה שלי

מוזמנים לעקוב