הקשבה

הקשבה

יש לנו שתי אוזניים להקשיב  ופה אחד לדבר

Seek to understand before you seek to be Understood

שלושה מדדים להקשבה שחשובים לאדם שמקשיבים לו

 -מלוא תשומת הלב מוקדשת אליו

 -אני לא מתעסק בדברים אחרים

 -האם הוא יורד לסוף דעתי? האם הוא מבין אותי?

האם הוא בעדי או לא ?

מה קורה לאנשים ?

הם לא מדייקים את הדברים האלה, אלא שואלים את עצמם "האם נעים לי לדבר אתו?"

האם הוא בעדי ?

הוא צריך להיות בעל כוונות טובות כלפי/ אני לא חייבת להסכים עם האדם האחר אני אפילו יכולה להחזיק בדעה הפוכה. אבל, עלי לראות איך האדם האחר חושב ומרגיש לראות את העולם דרך העיניים שלו.

העומס שלנו בחיי היום יום מקשה עלינו להקשיב. בני זוג אומרים הרבה פעמים "אתה לא מקשיב לי!". למה הם מתכוונים לכך שהאחר שופט אותנו. עלינו להסתכל בחמלה על בן הזוג שלנו כי בעצם בן הזוג שלנו נוגע במקומות רגישים. לפתח יכולת להקשיב גם שכואב קשה להקשיב שנוגעים לי בנקודה כואבת. ברגע זה אנחנו רואים איך ההקשבה לא יכולה להיות טוטאלית

הידעתם? קיימת משוואה של 1=2 מה זאת אומרת? אחד מקשיב ושניים מפיקים תועלת הרווח הכי גדול בהקשבה האדם האחר יאהב אותנו יותר. כמה ניסויים שנערכו בתחום, בהרצאה בטד הפגישו שני אנשים בצורה אקראית. במהלך השיחה הפריעו לחלק מהם עם שליחת מסרונים

ומה גילו ?

שהאנשים שהפריעו להם עם מסרונים אהבו פחות את אדם שלו הם הקשיב. מה עוד נתגלה ? אנשי מכירות שמקשיבים מוכרים טוב יותר. רופאים שמקשיבים יש נגדם פחות תביעות. מנהל שמקשיב למורים שלו מתאם התוצאות של התלמידים בבית ספר טוב יותר. 

ניסוי שנערך בארץ על ידי דוקטורנט גילה כי הקשבה לדעות של אחרים ממתנת את דעתו של האדם וכן שכאשר אדם לא מקשיב לנו העמדה של זה שמולנו הופכת להיות יותר מבוצרת

מכירים את יהודית כץ ?

היא סיפרה שלימדה סטודנטים למשפטים ונתנה להם תרגיל, להקשיב לסטודנט שהצמידה לו, הייתה התנגדות ונוצר בלבול וזה לא כול כך צלח, שבועיים לאחר מכן ניגשה אליה סטודנטית וסיפרה לה  שהיא שמה לב כמה היא לא יודעת להקשיב ואיך היא מנסה להקשיב מאז התרגיל. בשלב הראשון עלינו לברר מה האדם האחר צריך מאתנו

-נשאל שאלות

 -לא מיד נרוץ לתת עצה

מה לגבי המשתף ?

במקרים רבים תוך כדי דיבור  האדם שמדבר מבהיר לעצמו את הדברים, תוך כדי שהוא מדבר וגם ברגע שכבר נתנו עצה, עלינו להקפיד שזו תהיה עצה ואל בכפייה ניסויים נוספים גילו שהקשבה מפחיתה דיכאון.

 -בשני כפרים בהוד אחרי הצונאמי ב -2004

 -בבית חולים לאימהות שילדו פגים

אז מה עלי לעשות כדי לבצע הקשבה פעילה ?

חזרה על הדברים העיקרים למקד, הבהרה שהבנתי נכון את הדברים, שיקוף רגשות

מה לא לעשות ?

אל תשנה נושא, אל תחקור את הדובר, אל תנסה לחקור את הדובר, אל תייעץ אלא אם כן הוא מבקש ממך. בלי הקשבה לא נגיע לקשר עמוק. אנחנו כהורים חושבים שאנחנו יודעים רוצים להקל על הכאב של הילד שלנו, עסוקים בעוד דברים תוך כדי שאנחנו מקשיבי. עלי להבין את הילד שלי זה לא אומר שאני מסכים אתו.

דרכי חינוך מקדמות על פי אדלר

שיתוף התייעצות בקשת עזרה והקשבה, התחושה שנרצה להעביר לילד שלי היא שמישהו רואה אותך לפני שהוא מקשיב לך.

ילד שמקשיב לו מרגיש שיש לו משמעות זה מעלה את תחושת הערך שהרי אנו מקשיבים למי שחשוב לנו ילד עצוב כועס, אני יגיד לו אני פה שתרצה לדבר. לא חייבים באותו רגע לדבר אחפש את הרגע בו הילד פנוי רגשית במיוחד עם אנשים וילדים עם הפרעות קשב.

מוזמנים להתקשר

050-9449130