האם צריך ללמוד בחופש הגדול?

מחקרים מקיפים מראים שהיות שהחופש הגדול הוא חופש ארוך, הוא יוצר נזק להישגים הלימודיים של הילדים. נמצא כי ילדים ובני נוער נסוגים ברמתם הלימודית במידה השווה לחודש לימודים. 

החופש הגדול הוא אתגר לא פשוט עבור כל הורה, ובמיוחד להורים לילדים עם הפרעות קשב. קשה לצפות שהורים עסוקים יישבו עם ילדיהם וימלאו חוברות עבודה, אבל אולי אם נבין מה אנו מסכנים, ונדע לעשות את זה נכון, נצליח ליצור חופש שמשלב בתוכו למידה.

החופש הגדול מביא אתו הרבה זמן פנוי של שינה, הרבה שעות של מחשב ומריבות אחים. היציאה מן המסגרת והקושי בניהול הזמן מקשים על ההורים והילדים, וגורמים למתחים בבית.

למרבה הצער, הגיע וירוס הקורונה וטרף את הקלפים, הלימודים של הילדים נעצרו. הלימודים בזום הקשו מאוד על  הלמידה, ופערים לימודיים העמיקו. היום  יותר מתמיד, הלימוד בחופש הוא הכרחי. 

כמורה להוראה מתקנת באנגלית ובעברית במשך שנים רבות, אני יכולה לשתף מניסיוני כי תלמידים עם לקויות למידה והפרעות קשב לקחו להם פסק זמן של שבוע או שבועיים מהלימודים, אך חזרו ללמידה כדי להתחזק  במקצועות בהם הם מתקשים, כדי להתחיל את השנה הבאה ברגל ימין, ולצמצם את הפער ככל הניתן. 

במרבית מדינות העולם, נהוג לצאת לחופשה שאורכה עומד על שישה עד תשעה שבועות. 

שורשי החופש הגדול נעוצים כבר במאה ה-13, בתקופת שלטונו של קובאלי חאן, שהקים בתי ספר לאיכרים בחודשי החורף, כאשר לא נדרשה עזרתם של הילדים.

בישראל של לפני קום המדינה, יש עדות לחופש הגדול ב-1913 לשם עזרה להורים בעונת הקציר, כך שהמטרות שלשמן נועד החופש הגדול כבר לא רלוונטיות, והוא הפך להיות חופש מעול הלימודים, המשלב הנאה, משחק, בילוי, הרגשה של עצמאות, ותחושה של הילדים שהם יכולים לעשות ככל העולה על רוחם.

כאשר לילד יש קושי לימודי מומלץ לעבוד איתו בחופשת הקיץ על החומר הלימודי שבו יש לו קושי. 

בפני ההורה ניצבות שתי אופציות, האחת להיעזר במורה, שיחזק את הילד, והשנייה היא שההורה הבקיא בתחום הדעת, ומסוגל לשבת עם הילד בלי לקלקל את היחסים אתו, יתרגל עם הילד  בחוברות עבודה, דפי תרגול או מבחנים לדוגמה המצויים ברשת.

הנקודה החשובה העולה מהצורך ללמוד בתקופת החופש היא העובדה שהילד או הנער לא ירגישו שמכריחים אותם, ומציבים בפניהם תנאים  ומענישים אותם. לכן, כדאי בשלב הראשוני לגייס את הילד לעשייה, כדי שנפעל ביחד בתיאום. 

רצוי לנהל שיחה, בה נדון בצורך לתרגול החומר הלימודי.  נשוחח, ונבדוק ביחד מהם התחומים בהם הוא צריך עזרה. 

 בשיחה זו  נבהיר לילד  את חשיבות הלמידה בזמן החופש, נציג בפניו את הרווחים מההשקעה בחופש. משפט כמו "תוכל להשתתף בכיתה ולהבין את החומר הנלמד" או "זהו מקצוע חשוב שתזדקק לו בעתיד, בכל תחום שתבחר" עשויים לשכנע אותו. 

כבר בשלב הזה, נאפשר לו לבחור באיזה מקצוע להתחיל, אם יש יותר מאחד, ובאיזה שעות הוא בוחר ללמוד, בוקר, צהריים, או ערב. הסיכום אתו יכלול את משך הזמן בו הוא יישב ואת מספר העמודים אותם יתרגל. 

אם החלטנו להיעזר במורה, הרי שנקבע יום ושעה קבועים, ועדיין נהיה גמישים לגבי שינוים.

בנוסף, חשוב שהמקום ללמידה יהיה שקט ככל האפשר, ואם  הילד נתקל בקושי ולא מצליח לבד אחרי שהסברנו לו, נפנה לו זמן  וניגש אליו. 

ניתן לראות את החופש הגדול, כהזדמנות ולא כאיום. אם נשכיל לנהל את הזמן נכון, ונחלק את המשאבים שלנו בצורה נכונה, הרי שנרוויח מזה, גם את היותנו מודל לחיקוי, וההבנה שאפשר גם לבלות וגם ליהנות, תוך שמירה נכונה על איזון בין בילוים לקבלת אחריות על הלמידה.

 

מוזמנים להתקשר

050-9449130