האם עונשים פותרים בעיות משמעת? האם קיימת אלטרנטיבה לעונשים?

משמעת עצמית ומשמעת חברתית הן חלק מהכללים שאנו צריכים ללמד את ילדינו. הרבה הורים רוצים להעניק לילדיהם ילדות מאושרת, ועל כן מזניחים כללים אלה. הם עסוקים יותר באהבה, קבלה, סלחנות והיענות ללא מעצורים לדרישות הילד.

בואו נבדוק מהי משמעת

משמעת היא היכולת לדחות סיפוקים, לקבל אחריות ולהתחבר למציאות. 

משמעת דרושה לנו בפתרון בעיות בחיי היום יום. 

הסדר החברתי מציב כללים שעל האדם ללמוד ולציית להם כדי לתפקד ביעילות. הבסיס לחיים דמוקרטיים הם כבוד הדדי ואחריות. המושג עונש מזמין תגובת נגד ונקמה. ילד שנענש עשוי להרגיש התנגדות למקור הכוח המעניש.

יותר מכך, אם מחליטים להשתמש בעונשים, יש צורך להעניש כל הזמן, שכן עונש פועל בטווח המיידי ולא לטווח הארוך. לכן, עלינו ההורים מוטלת החובה למצוא דרך אחרת שהיא לא ענישה. דרך בה הילד יישא בתוצאות על הבחירות שלו. 

במקרה כזה, אנו עוסקים באלטרנטיבה לעונש, הנקראת תוצאות טבעיות והגיוניות. התוצאה ההגיונית תהיה מאורגנת על-ידי המבוגר. למשל: אם ילד לא שם את הבגדים שלו בסל הכביסה, לא תהיה לו כביסה נקייה. אם הילד צועק ומתחצף, לא נקשיב לו, אלא אם כן ידבר בצורה נעימה, ואז נהיה קשובים אליו. 

המושג תקיפות אדיבה עושה שירות מצוין לנושא זה. אני תקיפה כלפי עצמי, בטוחה בדרך בה אני פוסעת, ולשם לוקחת את הילד, ואדיבה כלפי הילד, אך לא מוותרת לו. 

כאשר נרצה להוביל לתוצאות הגיוניות, חשוב להקפיד על טון דיבור רגוע ולא מצווה. כמו כן לא נרבה במלל. דיבור יתר מבטל את התוצאה על-יד מתן תשומת לב יתרה. 

להיות הורה קשוב שמציב גבולות ולא פועל ממקום של מרות וכוחניות אלא מתוך סמכות והישענות על התפקיד ההורי, זו עבודה מאוד מורכבת, הדורשת במקרים רבים שינוי בחשיבה ובדרך הפעולה, אך מניסיון אישי אומר לכם שהיא מאוד משתלמת.

היחסים עם הילדים הם גשר שאנו בונים לאורך שנים. המטרה היא שגשר זה יהיה יציב ככל האפשר. עונשים לא יעזרו לייצב גשר זה. אפשר גם אחרת – וזה בדוק.

מוזמנים להתקשר

050-9449130