בעיות התנהגות בגיל שנתיים

בכל פעם שמגיע אלי לקליניקה הורה לילד בן שנתיים אני שומעת את המשפט: “אני לא מבינה איך ממלאך, הילד שלי הפך לעקשן”.

אז ברוכים הבאים – הילד הגיע לגיל שמכונה בשפה המקצועית “גיל שנתיים האיום” (Terrible two).

בגיל שנתיים הילד הקטן שלנו רכש כבר מיומנויות רבות. הוא יודע ללכת, לרוץ, לדבר, לשיר, והכי חשוב – להביע את דעתו, מה שמוביל לדעתנות. משפטים כמו: “לא בא לי להתקלח”, “אני רוצה לבד”, “לא רוצה את האוכל הזה”, נשמעים בתדירות גבוהה. חשוב שההורים יבינו שזהו שלב חשוב מאוד בהתפתחות הילד.

קיימות חמש מיומנויות חשובות שהילדים מתאמנים עליהן לאורך שלבי ההתפתחות: עצמאות, אחריות, בחירה, שליטה ויוזמה. 

אם נסתכל היטב, נבין שהילדים שלנו מתאמנים בשלב זה על חלק מהמיומנויות, כמו עצמאות ושליטה. 

הקושי מתחיל בעצם בפרשנות שאנו נותנים להתנהגות של הילד. אם נאמר לעצמנו: “הילד שלי מנסה להיות עצמאי”, הרי שההתנהגות שלו תתקבל ביותר הבנה מאשר אם נפרש את זה כ: “הוא מפונק” או איך הוא מעז להמרות את פי”. ברגע שנבין שזה חלק מהשלב ההתפתחותי, הרי שנכעס פחות. 

ובכל זאת, אשמח לתת לכם מספר עצות שיקלו עליכם בשלב “נורא” זה. 

תבחרו את המלחמות שלכם. 

לא על כל דבר כדאי להתווכח. אם הילד יבחר ולא יצליח לו, הרי שהוא מתאמן בלקיחת אחריות, ואנו שם לכוון אותו ולעזור. 

בכל מצב נאפשר לו בחירה: בין שני צעצועים, בין שתי חולצות. שתי בחירות יספקו לו מקום בו הוא מבטא את רצונו במסגרת המציאות הקיימת, לא תציף אותו בין אפשרויות רבות ולא תצמצם אותו.  

אתם מכירים את הילד שלכם יותר טוב מכל אחד אחר. כאשר הוא עייף או רעב, לא מומלץ להיכנס איתו לעימותים.

היות שבעבור ילדים התנהגות היא שפה, הרי שהדרך הטובה ביותר להגיע אליהם היא להבין למה הם מתנהגים בצורה מסויימת, ולהמליל להם את זה. “אני מבינה שאת/ה….לא אוהב.ת שאומרים לך מה לעשות, אבל…”

יש לזכור שברגע שנהיה עקביים וברורים, הילד יבין כיצד עליו לנהוג. מכאן שחשוב מאוד לא לאבד שליטה ולזכור שאנו מהווים מודל לחיקוי בעבור ילדינו. על כן חשוב גם שנפגין שליטה וריסון עצמי מול ילדינו כאשר אנו כועסים. 

אחת המטרות בחינוך היא ליצור יחסים טובים עם הילד, ולכן כדי שהילד ירגיש מובן ואהוב, נשתדל לומר יותר כן מאשר לא, ולתת לו בחירה כדי שהיחדים יהיו נעימים, וברגע שנחליט שיש לנו מסר חינוכי שאנו רוצים שהילד יפנים, לא נוותר על התהליך החינוכי וחזרה עליו מספר רב של פעמים תהיה הכרחית. אז סבלנות – גם השלב הזה עובר. 

מוזמנים להתקשר

050-9449130

Picture of ורד רחמן

ורד רחמן

נעים מאוד – ורד רחמן. אני נשואה ואמא לשלושה. 

מזה 25 שנה אני מלווה ילדים, בני נוער ומבוגרים בהוראת אנגלית, עם התמחות בהפרעת קשב ולקויות למידה. 

משם המשכתי ללא לאות להדרכת הורים. ולא עצרתי שם, כי הבנתי שלפני שאנחנו הורים, אנחנו בני זוג, ומה שקורה בין בני הזוג משליך על ההורות. ולפני שאנחנו בני זוג, אנחנו פרט, כל אחד מגיע עם המזוודה האישית שלו. השאלה היא מה יש במזוודה הזאת? מה אנחנו סוחבים איתנו? האם זה משרת אותנו כבני זוג וכהורים?

בואו איתי ביחד ונעשה סדר בבלאגן. אני פה לתת לכם יד ולהגיע איתכם אל מה שחשוב לכם. לא אשקוט ולא אניח עד שנשיג את מה שאתם מייחלים לו. 

לפוסטים הבאים

הצטרפו לקהילה שלי

מוזמנים לעקוב