איך להתנהל עם אחים לילדים עם הפרעות קשב

"הוא לקח לי את הצעצוע" , "הוא מרביץ לי", "הוא מקלל אותי", "קחי אותו מפה", "למה הוא אח שלי בכלל??". אם אתם הורים לילדים עם הפרעות קשב וגם לילדים שלא סובלים מהפרעת קשב, אתם ודאי שומעים מהאחים משפטים כאלה או דומים להם. מהצד השני, האחים ודאי שומעים מכם לפעמים משפטים כמו: "תוותר לו!", "קשה לו", "תסתדר לבד".

התסמינים של הפרעת קשב וריכוז וההשפעות שלה רבות. חלק מהן יבואו לידי ביטוי  באיטיות, בלבול, חוסר ארגון, מצבי רוח משתנים, קשב נמוך, היפראקטיביות, סערות רגשיות, כעס ולעתים תוקפנות, שגורמים למתח משפחתי, ולקונפליקטים, ולתקשורת שלילית בין בני המשפחה, ובעיקר בין האחים.

ילדים עם הפרעות קשב

הפרעת קשב וריכוז משפיעה לא רק על הילדים המתמודדים איתה, אלא גם על האחים שלהם, שנאלצים להסתדר בבית מלא רעש ובלגאן, ועם הדרישה להתחשב בהם כל הזמן, מה שמייצר קנאה גדולה והרבה מריבות, ופעולות בסיסיות של אחים, כמו משחק משותף, עלולת להיות קשות לביצוע. האח עם הפרעת הקשב עשוי לא לקבל את חוקי המשחק, ליצור הרבה רעש בבית, לפתח מריבות, ובסוף לכעוס ש"זה לא פייר".

החוויה של הילד עם הפרעת הקשב היא של כאב, כעס, ואף טינה כלפי האח ללא הלקות, שכן הוריו משקפים לו ללא הרף את הקושי שלו. מהצד השני, התמונה של האח המתפקד בקלות והחברותי, מקרינה לילד עם הקשיים את ההתמודדויות והכאב שהוא חווה, את תחושת חוסר ההצלחה ואת הסימון שלו כשונה. 

 אצל אחיו, שנאלץ לא פעם  לוותר לאח עם הקושי, לסלוח או להגיב, עלולים להיווצר תחושות תסכול וכעס ואף עוינות מהסיבות הללו.  כתוצאה מכך הוא עלול לפתח תחושת אשמה על הרגשות שלו.

בנוסף, האחים עלולים גם לחוות תסכול במצבים שבהם ההורים לא מדברים בפתיחות על הבעיה, מה שגורם לו להרגיש מקופח ולא מובן.

בבתים רבים, הילד עם הפרעת הקשב הופך להיות הכבשה השחורה, בעוד האח תופס את התפקיד של המצליחן. הדפוסים הללו מתקבעים, ולרוב הילד עם הפרעת הקשב יישאר במשבצת של הילד הבעייתי.

מצב זה נוצר מהקושי של ההורים להציב גבולות לילד עם הפרעת הקשב והריכוז. במקרים רבים, הם פועלים ממקום של הזדהות, רחמים, ורצון להקל עליו, כדי לרסן את ההפרעה. זוהי למעשה תגובה שכוונותיה טובות, אך היא רק מסלימה את ההתנהגות ההורים, שמתקשים להעמיד גבול ממשי, מחשש להתפרצות זעם, שבה הילד יגרום לבלגאן, ישתולל ואולי אף ישבור דברים. כמו כן, הם גם פוחדים מתגובה אלימה כלפי האחים.

הוויתור ההורי הזה גורם לילד לחוות פגיעה בערך שלו ולתחושה קשה שהוא לא כמו האחרים, שהרי הוא מקבל יחס אחר מאחיו, כאשר הם נוהגים בצורה לא תקינה. ההורים מעבירים את המסר של חוסר יכולת, שבונה אצלו תחושה של נחיתות במקום התמודדות.

זה מוביל לבעיה המרכזית בבית, שהיא הקושי לקיים שגרה, שכן התנהגות לא צפויה מובילה לאווירה סוערת ולטיפול של כיבוי שריפות. המשפחה תמצא את עצמה במאבק מתמיד ובחוסר יציבות, ובמקרים בהם ההורים בעצמם סובלים מהפרעת קשב, הרי שהם יתקשו בעצמם להתנהל בצורה נכונה בבית.

איך להתנהל עם אחים לילדים עם הפרעות קשב  – כלים פרקטיים

החדשות הטובות הן שלהתנהגות של ההורים יש השפעה גדולה על היכולת של הילדים לחיות בבית עם אח הסובל מהפרעות קשב ולאפשר לכולם להשתלב.

לו היינו מסתכלים על הקושי של הילד כחלק מהפרעה לכל ההתנהלות המשפחתית, נפנה לפתרונות מערכתיים, והילד לא ירגיש יוצא דופן, שכן בהגדרה מחודשת זו אנו מבינים, שלכל אחד בבית יש את התרומה שלו להוביל למצב בו נצליח להגיע לאיזון.

לכן, הורים צריכים להתנהל בחוכמה וברגישות, כדי לצלוח את המתיחות שההפרעה מייצרת, ולהימנע ככל הניתן מפנייה אל הילד עם אמירות כמו: "אמרתי לך שאתה רק מפסיד מההתנהגות הזאת". 

אין ספק, שיהיו בדרך עליות וירידות רבות, אך אם נעבוד נכון, נגיע למקום בו ההפרעה לא תנהל אותנו. נזהה מראש את המוקשים שהפרעה זו מזמנת, ובמקומה נייצר חוויות נעימות וחיוביות שילוו את הילדים, כחוויה מעצימה גם בבגרותם.

כדי להצליח להתגבר על הקושי הזה, בשלב הראשוני על ההורים לבנות חוזה משפחתי, שבו יגדירו מה הם מצפים מהילד. יש צורך במעקב אחר קיום החוזה, ולנהל ישיבות משפחתיות זמנים קבועים. במסגרת החוזה ייקבעו גבולות ברורים, המתאימים למשפחה, וכוללים את כל בני המשפחה.  

הורים רבים רוצים להגן על הילד, וצורך זה מובן, אך חשיבות השיתוף בלקות של האח חשובה ביותר.  האחים מרגישים שהבית לא מתנהל כמו שצריך, הם רואים את האח עם הקשיים מחולל מהומות ודרמות, ויודעים בתחושה הפנימית שלהם שהמצב לא רגיל.  מכאן, שמומלץ ביותר להסביר להם מהי הפרעת קשב, כמובן בהתאם לגילם ויכולת הבנתם.

חשוב מאוד לאפשר לאחים להביע רגשות ללא שיפוטיות וביקורת. פנו מקום לוונטילציה של רגשות קשים של האחים. בשלב זה יש לגלות  אמפטיה  כלפיהם עם אמירות כמו: "אני מבין שקשה לך שאח שלך קורא לך בשמות וחוטף לך את הצעצועים. אמירות כאלה עוזרות לאחים לתת לגיטימציה לרגשות שלהם.

כדי לעזור לילדים להרגיש שייכים ואהובים, נקבע זמן בו נקדיש תשומת לב לכל ילד בנפרד. לכל אחד מהם יש צרכים אחרים ואישיים. עם כל ילד נבחר את הדבר שהוא אוהב לעשות, נשתף, נתייעץ ונחליט ביחד על הבילוי המועדף. בזמן זה, ניזום שיחה, שתכיל שיתוף מהעולם שלנו, תוך שימת דגש על שיח רגש.

כדאי גם לאמץ פעילויות שיחזקו את הקשר בין האחים, למשל משחק בו הילדים משחקים נגד ההורים. במשחקים אלה  נבחר פעילויות שיעזרו לילד עם הפרעת הקשב לבטא את החזקות, כמו למשל משחק בכדור, ריצה או משחקי מחשב בהם הוא טוב, אך עם זאת, נדאג גם שהמשחק יאחד את כוחות הילדים, ויוביל אותם לשיתוף פעולה.

 

איזון הוא תנאי הכרחי לקיום יחסי קרבה טובים בין האחים. הסברה, שיתוף ומתן לגיטימציה לרגשות יעזרו הן לילד עם הפרעת הקשב והן לאחים שלו להרגיש רגשות חיוביים יותר זה כלפי זה.

השקעה ביחסי אחים הינה השקעה משתלמת. אלה למעשה היחסים הארוכים הכי משמעותיים שהאדם חווה, והם יתרמו לו, לרווחה  הפיזית והנפשית כאחד.

 

מוזמנים להתקשר

050-9449130

Picture of ורד רחמן

ורד רחמן

נעים מאוד – ורד רחמן. אני נשואה ואמא לשלושה. 

מזה 25 שנה אני מלווה ילדים, בני נוער ומבוגרים בהוראת אנגלית, עם התמחות בהפרעת קשב ולקויות למידה. 

משם המשכתי ללא לאות להדרכת הורים. ולא עצרתי שם, כי הבנתי שלפני שאנחנו הורים, אנחנו בני זוג, ומה שקורה בין בני הזוג משליך על ההורות. ולפני שאנחנו בני זוג, אנחנו פרט, כל אחד מגיע עם המזוודה האישית שלו. השאלה היא מה יש במזוודה הזאת? מה אנחנו סוחבים איתנו? האם זה משרת אותנו כבני זוג וכהורים?

בואו איתי ביחד ונעשה סדר בבלאגן. אני פה לתת לכם יד ולהגיע איתכם אל מה שחשוב לכם. לא אשקוט ולא אניח עד שנשיג את מה שאתם מייחלים לו. 

לפוסטים הבאים

הצטרפו לקהילה שלי

מוזמנים לעקוב