איך להתמודד עם התקפי זעם אצל ילדים

תארו לעצמכם את הסיטואציה הבאה: היום התחיל נפלא, החלטנו  ללכת ליום כייף בקניון, הילד ביקש  להיכנס לג'ימבורי ואנחנו הסכמנו. יום כייף, לא? אחרי שעתיים שבהן הוא מתרוצץ, מבלה ונהנה, אנו מודיעים לו שהגיע הזמן ללכת, ואז מתחיל מופע האימה.

הילד מתחיל לבכות בקולי קולות, לצרוח, לרקוע ברגליו, ומסרב לעזוב את המקום. נכנסנו לפינה שאנחנו לא יודעים איך לצאת ממנה, ותחושת בושה מציפה אותנו. סביבנו אנשים מסתכלים, מרימים גבה ומסיקים מסקנות על טיב ההורות שלנו.

זהו תיאור של התקף זעם – ביטוי רגשי לתחושת המצוקה שהילד חווה.

התקפי זעם מאוד נפוצים בקרב פעוטות וילדים. בגיל הרך, זוהי דרך נפוצה שבה ילדים מתמודדים עם רגשות קשים. התפרצות הזעם נזאת נקראית בשפה המקצועית טנטרום.

התקפי זעם חמורים מפריעים להתנהלות חיי המשפחה וגורמים ללחץ משמעותי.

 

הסיבות להתפרצויות הזעם הללו יכולות להיות רבות, החל ממצוקה שנובעת ממקור רגשי, ועד תחושת חרדה וחוסר ביטחון, וכן תסכול או עייפות ורעב.

אצל הילד, בשלב זה של התפתחות, קיים צורך נפשי לחוש שיש לו השפעה על הסביבה, ואחת הדרכים היא באמצעות התנהגות מוחצנת כמו התקף זעם.

 חשוב לזכור כי מזגו של הילד משפיע על היכולת שלו להתמודד עם תסכול, לחץ, רעב, עייפות או גירוי יתר.

  

במקרים רבים, יופיעו התקפי זעם אצל ילדים עם הפרעות קשב וריכוז, לאור שינויים החלים בחיי הילד. אירועים כמו הולדת אח, מעבר דירה, גן חדש או עיכוב שפתי המקשה על ביטוי עצמי, יכולים להעלות את תדירות התקפי הזעם ועוצמתם.

הורים רבים נבהלים מהעוצמה של התקף הזעם, ומנסים להרגיע את הילד, מה שעלול להגביר את עוצמת התגובה, את משך ההתקפה ואת היכולת של הילד לאסוף את עצמו, וכך הורים רבים מוצאים את עצמם במעגל אינסופי של שכנועים, הבטחות וניסיונות לשוחד. חשוב להבין כי כניעה לדרישות הילד במהלך התקף זעם היא תגובה לא יעילה.

 

איך לטפל בהתקפי הזעם של הילד

 

  1.           איתור הגורמים

 

 

קרה, לתמלל את הרגשות ולהבין מה מקור הזעם. הרגשה של התקף זעם מתחילה בתחושה גופנית. נשתמש בדימוים מהעולם שלו, כמו: "אתה מתחיל להרגיש חם בגוף" או "יש לך פרפרים בבטן", כך הילד לומד לזהות את התקף הזעם שלו, ועשוי ללמוד גם לזהות את ההתקף כשהוא מתחיל.

נסייע לילד לבטא את הקשיים שלו במילים, לתת תוקף לרגשות, לתסכול ולכעס שלו.

בנוסף, נלמד אותו בשעת רגיעה התנהגויות שיכולות לסייע לו להירגע בזמן של התקף זעם, תוך עבודה על ויסות רגשי ופיזי.

 

  1. התנהלות בזמן הטנטרום

בעת התקפת הטנטרום, נפעל להגיע לפשרות עם הילד, תוך הצבת גבולות ברורים למה שאנו מאפשרים. אל תתנו להתקפת הזעם לגרום לכם לתת לילד כל מה שהוא דורש.

אם הילד חווה התקף זעם כי הוא לא רוצה לעשות את מה שביקשתם, התעקשו בתקיפות שיעשה את הדבר שביקשתם ממנו, כאשר אתם איתנים בדרישה שלכם, אך מתנהלים בנועם ואמפתיה כלפי הילד.

אם הילד ישיג את מבוקשו בעזרת ההתקפים האלה, הם למעשה ישרתו אותו להשגת והגשמת רצונתיו, ולכן הוא עשוי להמשיך להשתמש בדרך של התקפת זעם אפילו בתקופת גיל ההתבגרות. לכן חשוב מאוד להקפיד על הגבול שהצבתם.

אם ההורים מרגישים כי הם לא מצליחים לטפל בקושי הרגשי שבעטיו הילד מתפרץ, הרי שיש לפנות להדרכת הורים, כדי לבחון את הקשיים הרגשיים, ולקבל כלים כדי להגיע אל הילד, ללמוד כיצד להרגיע אותו וכיצד לתת לילד כלים לשליטה עצמית ולמידה של איפוק בהשגת רצונותיו, בלי המערבולת הרגשית המטלטלת אותו במהלך התקפות הזעם.

מוזמנים להתקשר

050-9449130