אינטליגנציה חברתית

הפעם אדבר על אינטליגנציה חברתית בסרטונים הקודמים דיברתי על אינטליגנציה בריאותית ואינטליגנציה רגשית. חשוב לצפות  ולהבין מה קורה עם הילדים שלנו, יש רגשות לילדים והפעם החברתית שהיא לא פחות חשובה לילדים  וככל שנתיב ונקדים ללמד אותך ככה יהיה לי יותר קל ויותר נעים. 

אז כשאני אינטליגנציה חברתית אני מדברת על מודעות חברתית, על היכולת שלי לקרוא מצבים חברתיים אתם יודעים שיש ילדים שעוברים חרם אתם יודעים שיש ילדים שאין להם כישורים חברתיים הם לא יודעים הם לבד. אני נתקלת בכאלה הרבה. אני מלמדת אותם ההתמקדות בתחום שלי ילדים עם הפרעות קשב ולקויות למידה והילדים האלה מין הסתם יש להם דימוי עצמי נמוך כתוצאה מכך הם לא מרגישים בטוחים בחברה וגם הכשורים צריך לרכוש את זה אז זה לא רושם אותה במקום טוב זה קשה. בואו  נדבר קצת על המקום הזה שנקרא אינטליגנציה חברתית, בואו נבין איך עושים את זה נכון. בוא נבין איך המוח האנושי עובד ואז נוכל לקבל את זה. אז בעצם אמרתי שזה מודעות חברתית היכולת לקרוא  מצבים חברתיים, אני מבינה סיטואציות ואני מגיבה לסיטואציות החברתיות בצורה נכונה 

 אנחנו צריכים לקרוא מערכות יחסים אין מה לעשות. האדם הוא יצור חברתי. עם לזולת אין אני ואנשים לא אמורים לחיות לבד .זה לא מספיק שנהיה רגישים לרגשות  של הזולת ונדע מה הם חושבים ומה הם מרגישים. אנחנו צריכים לדעת ליצור את האינטראקציה בצורה נכונה שהיא תהיה קולחת שהיא תהיה אפקטיבית שהיא באמת תואיל גם לי וגם לצד השני שנמצא איתי. האדם הוא יצור חברותי והמוח בנוי בצורה חברתית יש מושג שנקרא גשר עצבי מה זה בעצם ? זה המקום הזה המ אפשר לנו את ההשפעה על המוח ועל גוף של מישהו נמצא במגע איתנו. במהלך  החיבור העצבי המוחות שלנו משתלבים ברקוד של רגשות ריקוד אנחנו מתאימים אחד על אחד את השני מתאימים אחד לשני עכשיו זה במובן של אנרגיה. תחשבו על אנרגיה. יש אנשים שאתם מתאימים לה מבחינה אנרגטית ויש אנשים שאתם פחות מתאימים להם.

 אתם יודעים המערכת הרגשית הרבה יותר מהירה מהמערכת הרציונלית. יש תאי מוח שנקראים נוירוני מראה אז מה שקורה ניורני המראה האלה הם חשים בתנועה של האדם האחר ומכינים אותנו כשהוא ירגיש אותנו אנחנו מחקים את התנועות שלו. והדבר הזה של ניורני מוח מביא תודעה של שני מוחות שיוצרים בניהם מעגל עיצבי, אתם יכולים לראות את זה טוב שאנחנו מכירים את האדם מאוד מאוד טוב אנחנו מחוברים אליהם, ממש רואים שיש כימיה זה קריאת מחשבות ואנרגטי,הריקוד הזה הוא יותר מדויק אנחנו נחשוב ונרגיש כמוהו. עם מי אנחנו אוהבים להיות? אנחנו אוהבים להיות עם מי שדומה לנו עם מי שחושב כמונו. אם אנחנו נהיה עם מישהו שלא חושב כמונו שלא רואה אותנו לא מקשיב לא נרצה להיות איתו מן הסתם.

 

מושג נוסף הוא אמפטיה לזולת, שאני מדברת על אמפטיה לזולת אני מדברת על שלושה מובנים: אני מבחין את הזולת, אני מרגיש את הרגשות שלו, אני יכול ממש להרגיש אותו, אם קודם שדיברתי על ריקוד זה המקום שמייצר שאנחנו ביחד ברגשות. אני מרגישה את מה שהוא מרגיש ובאיזה מצב של מצוקה אני מרגיש חמלה כלפיו. אז אני מבחין בך, מרגיש אותך ואז אני אהיה בחמלה ואני אעזור לך שתצטרך.

ערכו מחקר ממש ממש מעניין. בדקו אדם בדקו רגע מאושר בחייו ובדקו אותו מבחינה מוחית ולקחו אדם אחר ובדקו רגע מאושר אצלו מבחינה מוחית. וראו שאותו אזור הופעל במוח, מעגלים זהים הופעלו במוח. יש אזור במוח שנקרא OHT אזור שאחראי לוויסות דחפים רגשיים. אנחנו ההורים הורים קשובים האזור הזה יציב והורים חלילה שהם אדישים או מתעללים או שלא מתווכים טוב לילדים את המציאות. האזור הזה לא התפתח בצורה תקינה, האזור הזה שאחראי לוויסות הדחפים הרגשיים. וניתן לראות את זה אחד לאחד

ובשיחות שאנחנו עושים ברשת יש אנשים ששולחים תגובות מגעילות, חסרות רגישות לאנשים אחרים ואתה חושב לעצמך רגע, אם הוא היה חושב על מה שהוא כתב  למישהו אחר האם הוא היה שולח את זה? לא מרגיש לו מה האדם האחר מרגיש, אבל זה בדיוק הוא חסום, האזור הזה של הדחפים הרגשיים חסר או שלא עובד טוב.  

 

הרגשות של הילד מעוצב בהתאם לסביבה החברתית שלו לאקלים הרגשי, שההורים, שאנשיםהמשמעותיים בחיים נותנים לו. אז בעצם אני רוצה לדמות את זה, נדמה את זה לשתיל, שהקרקע שבו הוא גודל בה או שהיא דלה או שהיא דשנה. אם הקרקע שהילד גדל בה היא דשנה אז הילד יצליח טוב יותר. מדובר גם בתחושת השייכות. בתחושת השייכות יש את המקום הזה שיש זה כמו אוויר לנשימה כמו מים לשתיל, שאנחנו לא נקבל את זה באמת האינטליגנציה החברתית לא תהיה מספיק מפותחת.  עוד מחקר שאני אספר לכם עליו. המחקר שלקחו אנשים אחרי פעולות איבה, פעולות איבה וטרור. כל פעם שהם חשבו על הקבוצה השנואה, הגוף שלהם הגיב בכעס עצום. התעורר כעס בגוף ואז הגוף צריך להיות מפוצף בהרמוני סטרס של לחץ  וזה מעלה את הלחץ דם וזה מחליש את המערכת החיסונית. אתם מבינים כמה חשוב לאזן את זה נכון אני  במסגרת העבודה שלי שהיא מאמנת ילדים  ונוער שמדובר על ילדים עם הפרעות קשב. כן שאני מזהה עם המתאמן שלי איזה אזור קשה לו אז הרבה פעמים זה באזור חברתית אוקיי בתחום החברתי שלו. ואם זה התחום החברתי אז אנחנו עובדים במישור הזה. אנחנו מלמדים אותם מיומנויות חברתיות. יש ילדים שצריך ללמד אותם. כמו כל דבר בחיים אנחנו רוכשים דברים תוך כדי תנועה. אנחנו רואים מה חסר לילד , זה הורה טוב. תדעו לכם הורה טוב זה הורה מודע. זה הורה מזהה יש לילד שלי קושי במשהו מסויים אני אקנה לו את זה. וזה בדיוק  מה שאני עושה. הילד לא רכש את המיומנויות החברתיות ילדים עם הפרעות קשב, הרבה פעמים זה המקום שקשה להם, הקטע החברתי יש כאלה שהם אלופים בקטע החברתי, זה לא מקדש, כל אחד זה מה שהוא. אז מה אני מלמדת אותם בעצם אני מלמדת אותם להקשיב, להראות עניין, לברך את האחר לשלום, לפעמים הם לא שמים לב לכך, זה לא מענין אותם, להחמיא לאחר, לדעת לדבר ליצור אינטרקציה שתהיה פוריה,  לכבד את המרחב האישי של האחר, להבין  את שפת הטון, את שפת הגוף של  להמנע ממגע יתר. מלמדים הקשבה, יש מבחן שאני בודקת את סגנון תקשורת. ודרך סגנון תקשורת שלו הוא לומד להכיר את עצמו והוא לומד גם  לזהות את הסגנון תקשורת של אחרים ואז זה נותן לו כלים לעבוד בשדה החברתי שהוא יתקפד  יותר טוב בחברה. 

 

אז באמת כמו שאני אומרת , הקטע של אינטלגינציה חברתית שאם אנחנו רואים שיש לילד שלנו קושי,יש מה לעשות  אבל צריך לטפל. לא יקרה לבד, לא עכשיו הילד יהפוך להיות חברותי אני יכולה לתת לכם את הדוגמה של הבת שלי , הבת הקטנה שלי שגם לה יש הפרעות קשב וריכוז. היא היתה מאוד מאוד ביישנית שהיא היתה ילדה, והיו לה מספר חברים מאוד מצומצם, ואני זהיתי את זה. ואני ממש ממש עזרתי לה, אני זוכרת שהייתי מרימה טלפונים, אתם יודעים יש את הגיל הזה בגן או בתחילת השנים של בית הספר היסודי, שאתה יכול  להרים טלפון  להורים וליצור את הקשרים וזה מה שעשיתי. אני רשמתי אותה לחוגים שהבנות של הכיתה הלכו. פשוט לזהות את המקום הזה שקשה לילד ולעשות את העבודה. זה לא קל זה זה לא פשוט זה מפגיש אותם עם הקושי של הילד, ואז אתה אומר מה זה אומר עלי איזה הורה אני והמקום הזה הוא לא קל אבל ניתן לשינוי אפשר לעשות שם שינוי עם מודעות  ועם רצון לשנות.

אני רוצה שתזכרו של ההורים יש אחריות מבחינה חברתית רגשית לימודית כמו שאמרתי לכם בשידורים קודמים הורים שמים את הביצים בסל אחד בלימודים לא לא לא  לא ממש לא ,  התפקוד החברתי לא פחות חשוב. הם ילכו למקומות עבודה הם ילכו לצבא הם יהיו במלא מסגרות. הם צריכים איך להתנהג הם צריכים כישורים חברתיים. אם הם לא יודעים הם צריכים לרכוש את זה יש מאמנים, יש קבוצות לכישורים חברתיים יש דרך לעשות את זה אבל זה התפקיד שלנו ההורים להיות מודעים, לדעת לזהות את זה ולתת לילד את הכלים להצליח. יש ילד תדעו  לכם שיש אנשים שהם גאונים גאונים בתחום שלהם הם תותחים אבל אין להם כישורים חברתיים. אני מכירה מישהו כזה שהוא במחשבים תותח אבל הוא לא  מצליח להתרומם בגלל שאין לו כישורים חברתיים. הוא לא מצליח לעובד בצוות, הוא לא מצליח לאסוף סביבו אנשים שביחד איתם הוא ימריא. כי  לבד אי אפשר להרים את הפרויקט הזה. 

אז כישורים חברתיים יפים שלי. יש קושי לילד קחו אחריות על זה. תראו איך עושים את זה. הסברתי לכם איך זה עובד מבחינה מוחית, הסברתי לכם ממה מורכבים כישורים חברתיים, הראתי לכם את הדרך שלי כמאמנת לילדים ונוער עם הפרעות קשב, שאני עובדת איתם באמת על הכישורים החברתיים והם מצליחים , הם מצליחים לעשות שינוי.

אז כמו שאמרתי, התפקיד שלנו לא נגמר אנחנו יודעים איפה אנחנו מתחילים אבל זה לא  מסתיים אף פעם,  ויפה שעה קודם. מזהים קושי חברתי? לטפל לא להזניח . היה לי פה ילד בחדר שעשו עליו חרם כמעט שנתיים אף אחד לא דיבר איתו, אתם לא מאמינים אבל באמת היו ללא היו לו כישורים חברתי הוא היה מדבר לעצמו, מקשקש אפילו מבוגרים הוא לא היה מכבד, אתם מבינים אבל איפה אמא שלו בתמונה מה היא לא רואה את כל זה. אני מוכנה לעזור אבל ההורה הוא זה שצריך לזהות והוא זה שצריך להחליט שהוא נותן עזרה לילד.

דיברתי על אינטלגינציה חברתית. חשוב חשוב חשוב שיהיה לילד אז הזה אחד הכישורים הלא פחות חשובים. אני בתקווה שתלמדו מהשידור הזה. אתם  יכולים להיות למטה לרשום אני אענה על כל שאלה. אפשר להתקשר אליי , לנהל שיחה ולראות איך אנחנו מתקדמים אם יש קושי. זה נושא אז שיהיה סוף שבוע נעים ונתראה בסרטון הבא



מוזמנים להתקשר

050-9449130

Picture of ורד רחמן

ורד רחמן

נעים מאוד – ורד רחמן. אני נשואה ואמא לשלושה. 

מזה 25 שנה אני מלווה ילדים, בני נוער ומבוגרים בהוראת אנגלית, עם התמחות בהפרעת קשב ולקויות למידה. 

משם המשכתי ללא לאות להדרכת הורים. ולא עצרתי שם, כי הבנתי שלפני שאנחנו הורים, אנחנו בני זוג, ומה שקורה בין בני הזוג משליך על ההורות. ולפני שאנחנו בני זוג, אנחנו פרט, כל אחד מגיע עם המזוודה האישית שלו. השאלה היא מה יש במזוודה הזאת? מה אנחנו סוחבים איתנו? האם זה משרת אותנו כבני זוג וכהורים?

בואו איתי ביחד ונעשה סדר בבלאגן. אני פה לתת לכם יד ולהגיע איתכם אל מה שחשוב לכם. לא אשקוט ולא אניח עד שנשיג את מה שאתם מייחלים לו. 

לפוסטים הבאים

הצטרפו לקהילה שלי

מוזמנים לעקוב