חינוך בגיל הצעיר לדחיית סיפוקים

הגעתם לגן השעשועים עם הילד, אך הנדנדה שהוא רוצה להתנדנד עליה תפוסה. הילד רוצה לשחק עם צעצוע בבית, אבל אחיו כבר משחק בו. נשאלת השאלה: האם הילד יודע לחכות לתורו? ועוד שאלה חשובה שכל הורה צריך לשאול את  עצמו – איך הוא בתפקידו כהורה יכול ללמד את ילדו את היכולת החשובה הזאת הנקראת דחיית סיפוקים?

בתקופת הינקות המוקדמת ההורה מאוד משתדל להיענות לצרכיו של הילד. בגילאים הצעירים מאוד, התינוק מבסס את האמון שלו בעולם על-ידי הקשר עם המטפל שלו, ולכן שהייה מוגזמת עלולה לחבל בהתפתחותו התקינה, הפיסית והנפשית כאחד. 

לכל ילד יש טמפרמנט הטבוע בו. כבר בינקות ניתן לצפות בתינוק סבלני ונעים מזג, שיחכה בסבלנות עד שהם תגיע אליו, ולעומתו תינוק אחר יבכה בכי עז ויכעס עד שאמו תגיע. 

החדשות הטובות הן שדחיית סיפוקים היא יכולת נרכשת שההורה בחינוכו מוביל את הילד להתמודדות עפ תסכולים והמתנה. 

חינוך נכון יתחיל כבר מגיל צעיר. אנחנו ניגש לתינוק לא רק כאשר הוא בוכה, אלא במצבים בהם הוא שקט ונינוח. המסר אותו נעביר לתינוק יהיה שאנו זמינים אליו גם כאשר הוא רגוע. 

מה קורה אצל ילדים בני שנתיים ומעלה, שם נדרשת עבודה יותר רצינית, הדורשת עקביות, נחרצות וסבלנות רבה? שכן, כל אלה יובילו ללמידה שדחיית סיפוקים היא ההתנהגות הנכונה. לדוגמא: אני בשיחת טלפון חשובה והילד ניגש אלי. הוא מבקש ממני להוריד לו משחק מהמדף. אני אפנה אליו ואומר לו: “תמתין סבבלנות. כשאסיים את השיחה”. אם הילד חוזר ומנדנד, אומר לו כי אם ימשיך להפריע, לא יוכל לשחק במשחק כשאתפנה. 

חשוב מאוד לשמור על עקביות ולהיות נאמנים למסר אותו העברנו. ילדים הם מאוד חכמים, ומזהים מהר מאוד אם ההורה מתכוון למה שאמר. המטרה היא שהילד ילמד שהבכי והבקשות החוזרות לא ישתלמו לו. 

מכירים את ניסוי המרשמלו שנערך בקרב ילדים בני שנתיים עד ארבע? לכל ילד הגישו מרשמלו, ונאמר לו שאם יחכה מספר דקות בלי לאכול, יקבל מרשמלו נוסף. אחד מתוך 3 ילדים הצליח להתאפק ולא לאכול את המרשמלו הראשון. 

אותה קבוצה נבדקה שנים מאוחר יותר, ונמצא כי ילדים שדחו את הסיפוק שלהם הפכו לבוגרים שידעו להתמודד טוב יותר עם לחץ ותסכול. 

זכרו כי כאשר אתם אומרים לילד לא, המטרה היא לא רק נקודתית, אלא הכרחית להצלחתו בעתיד. 

אז איך נעשה זאת נכון? 

ראשית, נגיב לבקשתו בטון רגוע. חשוב להבין שבעבור לילדים המתנה היא דבר לא פשוט, ולכן מומלץ ביותר להיות אמפתיים לקושי שלהם להמתין. במידה שהילד הצליח במשימה וחיכה, אל תשכחו לעודד אותו ולומר משפט כמו: “זה עזר לי מאוד שחיכת. הספקתי לסיים את השיחה. ועכשיו אשמח לעזור לך”.

מוזמנים להתקשר

050-9449130